Ska du uppdatera din hemsida med nytt material eller ska du kanske fotografera dina produkter eller tjänster inför kommande marknadsföring? Att skaffa nya fina bilder behöver inte vara en krånglig och dyr historia. Om du har ett sinne för fotografering behöver du endast en kamera…och våra utomordentliga tips, naturligtvis.
Att fotografera för marknadsföring och ta riktigt säljande bilder är inte svårt om du vet hur du ska göra. Kanske fotograferar du redan företagets verksamhet idag eller använder dig av din mobil för att dokumentera. Visst skiljer sig dokumentationsfotografering från marknadsföringsfotografering, men steget däremellan är inte långt. Här är det viktigt att komma ihåg att bilderna ska sälja produkten i fråga och därför ska produkten också visas upp från sin absolut bästa sida. Här nedan hittar du tipsen för att lyckas!
Lyckas med bilderna till marknadsföringen
Hela 70 % anser att bilderna har störst betydelse när det kommer till marknadsföringen och det är naturligtvis något som du bör dra nytta av. Genom att uppdatera dina bilder kan du öka försäljningen och på så sätt öka omsättningen för ditt företag.
Skulle du uppleva att det blir alldeles för svårt och krångligt kan vi rekommendera att du vänder dig till proffsen för hjälp. Via Klingit kan du anlita utan att anställa och få hjälp med hela den kreativa processen för ditt företag. Företaget Klingit erbjuder ett helt team av professionella kreatörer med lång erfarenhet av design och form. Nu har du även möjlighet att testa Klingit i en månad innan du bestämmer dig.
1. Fotografera mycket!
Nöjd dig inte med 3-4 bilder, utan fotografera så mycket du bara kan. Det innebär att du ska ta riktigt många bilder av dina produkter – från olika håll, vinklar och med olika ljus. Ju fler bilder du tar, desto fler valmöjligheter kommer du också att få.
2. Visa hur produkten används
Detta gäller för alla typer av produkter. Se till att du har åtminstone en bild som visar hur produkten ska användas. En soffa kan t.ex. visas upp i ett vardagsrum, medan en hudkräm kan appliceras av en person.
3. Använd en transparent bakgrund
Bakgrunden är mycket viktig för att dina produkter ska kunna visas upp på ett korrekt sätt. Se till att du håller bakgrunden så ren och transparent som möjligt på majoriteten av bilderna. Ska du sälja en snygg tröja kanske du vill visa upp den med en bakgrund som passar stilen, t.ex. i storstadsmiljö. Låt då denna bakgrund bara utgöra några enstaka av produktbilderna.
4. Våga leka med inställningar
Många är rädda för att leka med kamerans inställningar, men sanningen är att det är på detta sätt som du kommer lära dig. Testa dig fram och se vad som funkar för just dig och dina produkter. Våga byta objektiv, zooma in och ut eller lek med skärpan. Naturligtvis är det viktigt att dina bilder alltid är högupplösta för att se så professionella ut som möjligt.
5. Vinklar och detaljer
Dina köpare vill kunna se hur produkterna ser ut från alla möjliga håll och kanter. Därför är det viktigt att du inte bara fotograferar framifrån, utan att du även låter detaljerna synas. Detta är något du bör ta stor hänsyn till om du ska visa upp hantverk.