Många har lyckats göra karriär som influencers, där de med hjälp av influencer marketing driver trender och tjänar mycket pengar. Som influencer inom mode skapar du samarbeten med olika modeföretag, där du visar upp deras kläder i din vardag via Instagram, TikTok och andra sociala plattformar. Som modeinfluencer behöver du redan från början ha ett antal strategier på plats, där du tar säljande bilder som lockar till interaktivitet och engagemang.
För att kunna öka antalet följare och hela tiden erbjuda nytt och intressant innehåll i dina kanaler behöver du kläder du kan visa upp på dina fotografier. Du kanske vill fotografera dig själv i en stickad klänning, som nu är ett av de mest populära plaggen när höstkylan börjar komma. Med en stickad klänning, en satinskjorta eller ett annat vackert plagg ur det breda sortimentet från NA-KD har du en bra utgångspunkt när du ska ta snygga bilder till din blogg eller sociala kanaler.
Bemästra fotografering som influencer
För att du ska kunna nå ut till din målgrupp och få många följare samt sponsorer är det viktigt att du blir bra på fotografering. Väljer du nischen mode som influencer kommer du få många konkurrenter. Det finns redan ett stort antal aktörer på sociala medier som bloggar och delar innehåll om mode och trender.
Som fotograf kan du välja att vända telefonen så att den har ett stående format. Att lägga upp bilder på Instagram i ett liggande format gör att bilden blir väldigt liten. Det kan då vara svårt för följarna att se dina snygga modekläder. Bilder i stående format brukar visas i stor storlek på Instagram, vilket ger större uppmärksamhet och möjlighet till nya följare. Om du använder mobilen för att fotografera bilder till din blogg eller ditt konto på sociala medier är det bra att använda stödlinjerna. Genom att aktivera stödlinjer i din mobil ser du ett rutnät på mobilskärmen när du fotograferar. Då kan du skapa en bättre komposition, till exempel med tredjedelsregeln.
Bli influencer oavsett ålder
De flesta modeinfluencers är kvinnor under trettio år, men det är aldrig för sent att komma igång. Eva Wikner Granström är 69 år och inspirerar nu tusentals med sina klädstilar, tillsammans med 59-åriga Margareta Lunde-Martinson. Tidigare arbetade Margareta Lunde-Martinson som sjuksköterska, men hon är nu modeinfluencer med en följarskara på lite under 50 000 hängivna fans på Instagram. Med peppiga filmer, glada färger och mycket inspiration har hon kunnat visa hur det går att få till snygga outfits med hjälp av enkel styling. Hennes favoritplagg är byxor, då det går att se mer av kroppen i det plagget. Hon vill inte ha allt för voluminösa klänningar, det gömmer utseendet och passar bäst under varma sommardagar för bekvämlighetens skull.